söndag 26 oktober 2008

Xarek Vs. Matte

Hejsan!
Nu vill ni förstås ha rapport hur det gick för mig att vara ensam igår! Sorry, det blev inget av med det =)Jag var hela kvällen hos mommo och moffa, så vart det med det. Inge bus inge förstöra halva huset utan bara en lugn och skön kväll med mina favoriter. Allt för att Husse och matte skulle få en lugn och avslappnad kväll ute. Husse och matte hämtade mig runt 23 och jag vart inte överförtjust när dom dök upp. Jag hade det ju så mysigt där jag var och hade ingen lust att gå ut till bilen och åka hem. Jag gjorde allt jag kunde för att slippa. Från att vara en sån lugn och fin jycke hela kvällen gick jag över till att dra ner ljuslyktor i golver. Tugga lite på husse. Kissa på golvet! Jag som nästan aldrig kissar inne längre! Inget hjälpte! Jag skulle bara hem, så var det! Väl hemma var det in till bädden och sova sova sova. könt när man väl kom hem i allafall.

Idag söndag startade inge bra. Jag och matte klev upp halv åtta (som vanligt) för att göra morgonbestyren som fixa ordning maten, kissa och gosa lite grann. Allt frid och fröjd, matte kröp ner i sängen igen och jag la mig på mattan i hallen... Myyyysigt! MEN, efter att ha legat 2-3 minuter kom en gryyyymt god doft från köket. Jag menar en sån där som bara passerar nosen, du lyftar huvudet, vädrar lite och du nästan känner smaken i munnen. Jag måste utforska detta. Står det en skål i köket som matte gjort ordning och jag har missat att jag fått den. Japp så måste det vara. Hur som helst jag tassade in i köket och där står den blanka rostfria skål med den otroligt väldoftade maten på bänken. Men, matte ha glömt att ställa ner den på golvet, eller är det så att jag inte får äta än, näää så kan det inte vara den står ju alldeles på bänkkanten. Om jag hoppar upp på kanten och sträcker på mig så kommer jag åt den. Japp sagt och gjort, men det var tyvärr lite längre än jag hade räknat med, så jag tar hjälp med tassen och tippar ut skålen så rinner allt ut på bänk lådor och golvet. *Plask* Enkelt, trodde matte att det var en bra träning för mig. eller? I samma sekund som matbitarna och allt vatten landar i golvet hör jag ett högt rop från sovrummet "XAAAAREK". Hjälp, detta var tydligen inte nåt jag fick göra. Jag skyndade mig att smaska i mig de få bitarna som låg på golet. Det var inte många eftersom de flesta låg kvar på bänken. Det värsta var att matte var grymt snabb ut i köket denna morgon. Jag som hade tänkt skynda mig slicka i mig detta och sen krypa under bordet och skylla på katten, det är så man gör, eller hur! Men BUSTED! Matte fick en djup och mörk röst, nåt jag aldrig hört förut och jag insåg att oh boy, detta var absolut inte rätt! Hon satte upp handen och pekade mot mattan i hallen och jag fattade direkt vad hon ville! Hon följde alla mina steg ut i hallen med blicken till jag la mig ner och sa då "STANNA". Oj,´det där var inte bra, undra hur länge hon kommer vara arg på mig nu. Matte torkade och skurade och jag gjorde alt jag kunde för att få ögonkontakt med henne, men icke. Hon var inge glad. Jag smög mig in till husse som fortfarande låg och sov för att få lite hjälp av honom, men då kom matte efter och tittade på mig och sa mattan och pekade mot hallen, så det var bara att tassa ut igen och lägga sig. Slickade mig lite på tassarna eftersom de var alldeles kladdig av mat/vatten sörjan. Hela mitt huvud var kladdigt också, men det får vara så länge. Inte värt man gör några stora yviga rörelser nu utan bara ligger fint till matte säger varsågod. Det tog inte lång tid! Hon kom ut till hallen satte sig ner och pratade lugnt med mig och jag förstod att nu är jag förlåten och vi är vänner igen.
Jag kröp upp i soffan och vi låg och gosade en stund. Sen fick jag i allafall min mat, mums!
När jag ätit färdigt klädde matte på sig och det var dags för promenad. Vi knallade ut i skogen och jag fick springa runt utan koppel. Härligt!
Matte plockade upp en pinne och jag fick provsmaka och nosa på den och sen sulade hon iväg den. Över den torrlagda bäcken som idag är full med högt gräs och den landar en bit bort på andra sidan. "Hämta pinnen säger matte" jag skyndar mig iväg ner mot diket och tar ett jätteskutt över diket (tror jag) och landar med ett plask rakt ner i bäcken! Den var INTE torrlagd! Jag blir alladeles stilla med vatten upp över halva benen. När jag inser att det är en vattenpöl jag står i blir det ett nytt skutt upp på dikeskanten och in i höggräset, men i samma ögonblick jag landar på dikeskanten glömde jag bort vad det var jag hade där att göra. Matte stod juh på andra sidan. Jag tog ett nytt skutt tillbaka över bäcken, inte heller denna gång tillräckligt långt så det vart ett nytt plask och matte stod och fnissade där uppe och jag skyndade mig upp till henne. Vi sprang runt lite i skogen och matte skrattade och jag skuttade, det var nog ganska roligt trots allt. Jag sprang runt runt en stund och sen var det dags att vända hemmåt. Matte sa att jag vart tvungen att ta ett bad nu. Bäcken var inte fylld med kristallklart vatten nu utan det var lera grus och massa slibb!
På väg hem mötte vi grannen som var ute och gick med sin husse. Vi hälsade lite hastigt för han skulle också hem och bada. Undra om han också hade tagit sig ett dopp i bäcken?!
Väl hemma så var det in i duschen och guuuud va skönt det var. Det bästa med att duscha är när matte torkar mig efteråt med handduk. Härligt! När hon drar igång hårblåsen är inte lika roligt, det är skönt, men den för sånt liiiiv. Hur som helst nu är jag ren och fin och luktar jättegott.
Nu ska vi slappa ett tag hörs senare!

(Matte klev upp klockan halv sju med mig i morse, hon hade inge koll på att vi ställde om till vintertid inatt, hihihi)

1 kommentar:

  1. Hej Xarekgubben! Ja det är inte lätt att bli frestad av god matlukt och inte veta att man får äta. Men det ordnade upp sig till slut. Jag fnissade branog i alla fall.Hoppas du mår bra efter dina äventyr i bäcken.
    Kram
    mommo

    SvaraRadera